10 باور غلط غذایی | تغذیه سالم

10 باور غلط غذایی

خیلی از باورهای جور واجور غذایی هست که در بین بعضی مردم رواج داره و مشکل اینه که خیلی از این اطلاعات در بهترین حالت غلطه و یا در بدترین حالت خطرناک و گمراه کننده س خیلی از باورهایی که در مورد مواد غذایی هست از روزنامه ها، مجلات و مقالاته که به وسیله کارشناسان نوشته نشده و مستند علمی نداره  اینجا 10 تا از بزرگترین خیالات غلط تغذیه ای جور واجور بیان می شه.

 

1. شکر 8 برابر بیشتر از کوکائین اعتیاد آوره

قند اضافه شده وقتی که زیادتر از اندازه مصرف شه یه فاجعه س.
مطمئنا دلایلی بسیار خیلی از اثرات مضر اون هست.
قند اضافی می تونه دلیل چاقی، مقاومت به انسولین، افزایش چربی شکم، افزایش چربی کبد و بیماریای جدی مانند دیابت نوع 2 و بیماریای قلبی شه.
با این حال، حتی با وجودی که مردم خوب از این آگاه هستن دوری از قند می تونه خیلی سخت باشه.
نه فقط به خاطر اینکه قندا در دسترس هستن بلکه به خاطر این که افراد هوس مقاومت ناپذیر واسه غذاهایی پر از قند رو دارن.
این باعث شده که خیلی از کارشناسان بر این باور باشن که قند و غذاهای آشغال که شامل اون هستن می تونه به طور کاملً واسه خیلی از مردم اعتیاد آور باشن.
در واقع خیلی از دلایل که این موضوع رو پشتیبانی می کنه در هر دو حیوانات و آدم هست.  شکر همون مناطق روشن بالا در مغزه که مثل مناطق وابستگیای دارویی، باعث خیلی از علائم رفتاری مشابه  می شه.
بدیش اینه، بعضی از مردم نیاز به خوردن چیز افراطی دارن و ادعا می کنن که قند 8 برابر بیشتر از کوکائین اعتیاد آوره.
این یه اسطوره س که در واقع در مراکز سلامتی خاص بسیار رایجه.
این گفته براساس یه مطالعه در موش که نشون میده که آب شیرین شده با شکر و یا ساخارین بیشتر از کوکائین داخل وریدی ارجحه .این یه نتیجه قابل توجه بود اما هر چیزی به سختی در آدم اثبات می شه .
شکر بسیار ناسالم و به طور بالقوه بسیار اعتیاد آوره.  اما گفتن این که اعتیاد آورتر از کوکائین، که یکی از اعتیاد آورترین مواد مخدر در هستیه فقط مسخره س.
معتاد به مواد مخدر نباید با معتاد به مواد غذایی مقایسه شه.

2. کالری در کاهش وزن واسه همه مهم نیس

بعضی از افراد فکر می کنن که کالری همه موضوع واسه کاهش وزن است.
بعضی فکر می کنن که  این گفته به طور کامل بی ربط هستن.
اونا می گن که شما تا وقتی که مواد غذایی مناسب رو انتخاب کنین. می تونین بدون توجه به مقدار کالری که می خورید وزن از دست بدین.
خوردن غذاهای خاص می تونه با تقویت سوخت و ساز بدن ( افزایش کالری مصرفی ) و کاهش اشتها ( کاهش کالری ورودی ) به پشتیبانی از کاهش وزن کمک کنه.
در خیلی از موارد، مردم می تونن بدون شمارش کالری تنها وزن از دست بدن.
با این حال، اگه قصد از دست دادن وزن دارین به این معنیه که کالری مصرفی بیشتر از کالری ورودی به بدن باشه این یه واقعیت علمی مسلمه.
حتی اگه بعضی از غذاها واسه از دست دادن وزن بیشتر از دیگرغذاها اثر داشته باشه کالری هنوزم واسه کاهش وزن و زیاد شدن وزن فوق العاده مهمه.
البته این معنیش این نیس که شما واسه از دست دادن وزن نیاز به شمارش کالری دارین.

3. طبخ و پز با روغن زیتون ایده بدیه

روغن زیتون چربی فوق العاده سالم روی این سیاره س.
اینه که دارای چربیای اشباع نشده و آنتی اکسیدان قوی واسه قلب سالم است.
با این حال، خیلی از مردم می گن که نباید اونو واسه طبخ و پز استفاده کنن.
این یه ادعا هستش که چربی و آنتی اکسیدانا به گرما حساس هستن و حتی ممکنه به ترکیبات مضر تبدیل شن.
این در واقع درسته که روغن می تونه به گرما حساس باشه اما این در درجه اول به روغن در مورد اسیدهای چرب چند اشباع نشده، از جمله دانه سویا و روغن ذرت صدق می کنه.
محتوای چربی چند اشباع نشده روغن زیتون تنها 11 درصده که در مقایسه با بیشتر روغنای گیاهی دیگه  کمه.
خیلی از تحقیقات روی روغن زیتون و طبخ و پز وجود داشته که نشون میده روغن زیتون خواص سالم خود رو با وجود قرار گرفتن در برابر گرما بالا حفظ می کنه.
حتی وقتی که به مدت 1.5 تا 36 ساعت گرم می شه ممکنه کاهش کوچیکی در آنتی اکسیدانا و ویتامین E اتفاق بیفته اما اکثریت مواد مغذی اون هنوزم باقی می مونه.
تنها چیزی که بده و اتفاق میفته اینه که روغن زیتون وقتی که گرما داده شه ممکنه عطر و طعم اون کمی تغییر یابد.
به کار گیری روغن زیتون در طبخ و پز فوق العاده سالم و خوشمزه س.

4. مایکروویو دلیل خسارت به غذا می شه و اشعه مضر داره

گرمایش مواد غذایی تو یه اجاق مایکروویو سریع و بسیار راحته.
با این حال، آدمایی براین باورند که این راحتی هزینه بدنبال داره.
اونا ادعا می کنن که امواج اشعه، مضر و موجب تولید آسیب به مواد مغذی سالم می شه و می گن تحقیقات نشون داده غذاهای مایکروویو شده به طور کامل واسه سلامتی مضره.
اما وقتی که شما به این تحقیقات نگاه کنین این ادعاها هیچ جا یافت نمی شه.
اجاقای مایکروفر ( مایکروویو ( در دست طراحیه که اجازه نمی ده هیچ تابشی از دستگاه بیرون رود.
و تحقیقات نشون میده که اونا حتی در حفظ مواد مغذی از روشی مانند جوشوندن و سرخ کردن بهتره.
بعضی از مردم نمی خوان از مایکروویو استفاده کنن و این خوبه.  اما هیچ مدرکی موجود نیس مایکروویو باعث آسیب می شن و هیچ دلیل آوردن علمی معتبر واسه دوری از اون موجود نیس.

5. کلسترول خون مهم نیس

باور قدیمی در مورد چربی اشباع شده و کلسترول رژیم غذایی کمرنگ شده.
هر دو در بیشتر افراد تاثیر کمی بر کلسترول خون داره.
هر چیزی، که HDL (  کلسترول خوب ) رو بالا ببره و ذرات LDL رو از کوچیک به بزرگ تبدیل کنه بی خطره.
تحقیقات نشون میده آدمایی که اونا رو بیشتر از بقیه کنن در خطر بیماریای قلبی نیستن.
با این حال، بعضی از مردم در مورد سطوح کلسترول خون دچار سوء تفاهم  شده و اقدامات دکتر خود رو در مورد کلسترول بی معنی می دونن.
درسته که اعداد معمولی، کل کلسترول و LDL، همیشه یه تصویر دقیق از خطر دچار شدن به مریضی قلب واقعیه.
اما لیپوپروتئین LDL، حامل حرکت کلسترول در جریان خون، هم خیلی با اهمیته.
با چند مورد استثناء، داشتن کلسترول LDL بسیار بالا بده چون که اون معمولاً بدون معنیه که شما تعداد خیلی از ذرات LDL (LDL-P دارین که شدیدا به بیماریای قلبی و مرگ ربط داره.
نکته: هر چند  کلسترول LDL دشمن نیس اما لیپوپروتئین LDL حمل کننده کلسترول در جریان خون جهت خطر بیماریای قلبی بسیار مهم هستن.

6. قهوه شامل سطح بالایی از مایکوتوکسینه

مایکوتوکسین سموم تولید شده به وسیله قارچ هاس.
اونا در تموم شکلای جور واجور غذاهای عادی بطور زیادتر از اندازه پیدا می شن.
باور غلط الان اینه که قهوه کلا در سطوح مضر با مایکوتوکسینهای آلوده هست.
با این حال، بسیار بعیده که این اتفاق بیفته چون سطح مایکوتوکسین در غذاها شدیداً کنترل می شه. اجناس دارای زیادتر از اندازه مجاز ایمنی، دور انداخته می شن.
قارچا در واقع در همه جا در محیط زیست هستن و مایکوتوکسینها در همه جا اتفاق می افته. تقریبا هر آدم به تنهایی دارای سطح قابل تشخیص از مایکوتوکسینها در خونه.
تحقیقات نشون دادن که با نوشیدن 4 فنجون قهوه در روز تنها 2٪ از مایکوتوکسین دریافت  می کنین که ایمن تلقی می شه به طوری یه حاشیه ایمنی بزرگ اینجا  هست.
در واقع احتیاجی نیس که شما از قهوه با در نظر گرفتن مایکوتاکسین بترسید.
نکته: این به طور کامل غلطه که خوردن قهوه به طور منظم شامل سطح بالایی از مایکوتاکسینه. مایکوتوکسینا همه جا هستن اما مقدار موجود در قهوه بسیار پایین تر از حد ایمنیه.

7. غذاهای قلیایی سالم، غذاهای اسیدی دلیل مریضی می شه

رژیم غذایی قلیایی بسیار محبوبه.
اونا می گن که غذاهای اسیدی دلیل کاهش مقدار ( pH خون) و سلولای سرطانی فقط می تونن در محیط اسیدی رشد کنن.
غذاهای اسیدی شامل ( گوشت، لبنیات و غلات ) در حالی که غذاهای قلیایی شامل ( غذاهای گیاهی مانند سبزیجات و بیشترً میوه جات ) هستن.
با این حال، در واقع این باور به وسیله دلایل و یا بیوشیمی پشتیبانی نمی شه.
مقدار pH خون شدیداً به وسیله بدن تنظیم می شه اون خیلی راحت تغییر نمی کنه مگه اینکه در شرایط جدی مسمومیت یا مریضی باشه.
سرطان هم به طور کامل قادر به رشد در محیط قلیاییه و خون ما کمی به طور پیش فرض  قلیاییه.
نکته: این غلطه که غذاها می تونین مقدار pH اسیدیته بدن ما رو تغییر بدن و هیچ مدرکی راضی کننده در پشت رژیم غذایی قلیایی موجود نیس.

8. خوردن لبنیات واسه استخون بده

این باور که مواد لبنی باعث گسترش پوکی استخون است یه اسطوره رژیم غذایی قلیاییه.
اونا ادعا می کنن که پروتئین اجناس لبنی باعث اسیدی کردن خون می شه طوری که بدن به خاطر خنثی کردن اسید، کلسیم رو از استخون برداشت می کنه و دلیل پوکی استخون می شه.
با این حال، اجناس لبنی دارای چندین خواصه و به طور کامل واقعا، مواد غذایی مناسب واسه سلامت استخون هستن.
اونا دارای کلسیم و فسفر بالا هستن و بلوک اصلی از ساختمون استخوانه اونا هم اینکه شامل ویتامین K2، مواد مغذی حیاتی واسه تشکیل استخون هستن.
مواد لبنی دارای پروتئین حیوونی با کیفیته که در واقع در تحقیقات زیاد نشون داده شده که واسه سلامت استخون به درد بخور هستن.
تحقیقات نشون میده که اجناس لبنی منتهی به بهتر شدن سلامت استخون در تموم گروه های سنی، افزایش تراکم استخون و کاهش خطر شکستگی می شه.
هر چند مواد لبنی واسه سلامت استخون لازم نیس ولی دلایل نشون میده که بسیار به درد بخور هستن.
نکته: با وجود بعضی از ادعاهای مخالفین، خیلی از تحقیقات نشون میده که اجناس لبنی واسه سلامت استخون بسیار به درد بخور هستن.

9. کربوهیدرات ذاتاً ضرر دارن

رژیمای غذایی کم کربوهیدرات فواید زیاد داره.
تحقیقات نشون میده که اونا باعث از دست دادن سریع وزن و پیشرفتای کلی در بیان کننده سلامت می شن و اثرات قابل توجه بر سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 دارن.
خیلی از مردم می گن که به خاطر این باید کربوهیدرات رو کم کنن که اونا در مرحله اول  خود عامل بودن.
این باعث شده که خیلی از رژیمای غذایی کم کربوهیدرات تموم مواد غذایی با کربوهیدرات بالا، از جمله غذاهای واقعی مثل سیب زمینی، سیب و حتی هویج رو شیطون نشون بدن.
درسته که کربوهیدراتای تصفیه شده، از جمله قند اضافه شده و غلات تصفیه شده، می تونه به زیاد شدن وزن و بیماریای متابولیک کمک کنه.
اما واسه همه منابع کربوهیدرات ترکیبی غلطه.
جمعیتای زیاد در سراسر جهان هستن که با خوردن یه رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا براساس غذاهای واقعی در سلامت عالی هستن.
وقتی که مشکلات متابولیکی مانند چاقی و دیابت نوع 2 هست رژیم غذایی کم کربوهیدرات موثره و هیچ شکی در مورد اون موجود نیس.
اما این بدون معنا نیس که کربوهیدرات خود باعث این مشکلات سلامت شده باشه.
حتی اگه این غذاها در رژیم غذایی کم کربوهیدرات محدود شن خیلی از مردم می تونن با خوردن مقدار خیلی از غذاهای با کربوهیدرات بالا و فرآوری نشده در سلامت عالی باقی بمونن.
همونطور که خیلی از چیزها در تغذیه، به طور کامل به فرد وابسته یه رژیم غذایی کم کربوهیدرات واسه بعضی از مردم خوبه اما یه رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا واسه یه سریای دیگه خوبه.
نکته: رژیمای غذایی کم کربوهیدرات خوبه با این حال، این معنیش این نیس که کربوهیدرات غذایی در کل ذاتاً چاق کننده یا مضر باشن.

10. شربت آگاو شهد شیرین کننده سالمه

مواد غذایی ناسالم بزرگترین دلیل بیشتر شدن مریضی و چاق تر هستن
با کمال تعجب، خیلی از این غذاها سالم در نظر گرفته می شن و حتی در طبقه بندی "غذاهای سلامت " هستن
در میان بهترین این غذاها شربت آگاو شیرین کننده است.
همونطور که میدونیم، دلیل اصلی واسه اثرات مضر قند اضافی محتوای فروکتوز بالا هستش.
فروکتوز فقط می تونه به وسیله کبد در مقدار زیادی متابولیزه شه وقتی که کبد اشباع می شه فروکتوز شروع به تبدیل شدن به چربی می کنه
این می تونه باعث مشکلات سوخت و ساز در بدن شه و باور بر اینه در میان رانندگان به خیلی از بیماریای شایع  منجر می شه.
جالبه بدونین فروکتوز شربت آگاو در واقع از هر دو قند عادی و شربت ذرت بسیار بالاتره.
در حالی که قند 50  درصد گلوکز و 50 ٪ فروکتوز داره شربت آگاو 85٪ فروکتوز داره
نکته: در هر صورت، شربت آگاو تنها شیرین کننده ناسالم در دنیاس.

مطالب در رابطه

  • رژیم لاغری

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *