10 اشتباه مهم که به بهانه گرفتاری انجام می دهیم | بیماری

تندرستی: چند بار این انشا رو نوشته اید؛ «وقتی بزرگ شدید می خواین چه کاره شید؟» شاید شمام می خواستین دکتر، مهندس، خلبان و… شید اما بعیده کسی نوشته باشه وقتی بزرگ شد می خواد مراقب سلامتی اش باشه. نخندید!

شوخی نمی کنیم؛ آخر کی فکرش رو می کرد که وقتی شاغل میشیم معمولا اولین چیزی رو که قربونی می کنیم سلامتی مونه. بیشتر ما اونقدر درگیر کارای روزمره و شغلی میشیم که پاک یادمون میره اصلا چیزی به نام سلامتی هست.

وقتی مریضی سراغ آدم میاد براش خلبان و کارمند و… فرقی نمی کنه؛ البته شکی نیس که مریضی و گرفتاری، همین طور سراغ کسی نمی رن. اگه زندگی افراد رو بررس یکنیم می تونیم ردپای عادتای نادرست و بعضی وقتا خطرناک رو که منتهی به بروز مریضی شدن خیلی راحت مشاهده کنیم.

پس اگه جزو اون دسته از آدمایی هستین که به بهونه گرفتاربودن سلامتی شون رو از یاد بردن، با ما همراه شید تا 10 عادت اشتباه سلامتی رو با هم مرور کنیم.

1- ما یه دقیقه بریم پایین یه سیگار بکشیم بیام

زندگی ماشینی امروز، استرس و فشارهای زیادی رو به افراد وارد می کنه و باید طوری با این استرسا و فشارها مقابله کرد اما به چه دلیل خیلیا آسون ترین راه یعنی سیگارکشیدن رو واسه این کار انتخاب می کنن؟ مضرات سیگار رو همه می دونن اما اینکه افراد واسه استراحت کردن و ایجاد معطلی بین کار سیگار بکشن بدترین ظلمیه که می تونن به بدنشون بکنن.

همیشه از دیدن آدمایی که در  حیاط اداره ها مشغول سیگار کشیدن هستن ناراحت میشم چون این منظره نه فقط از نظر اجتماعی ناراحت کننده س بلکه بقیه به خصوص جوون ترها رو هم تشویق می کنه که همین روش رو به کار بندند.

 پس اگه از سیگارکشیدنای تکراری همکارتون خسته شدین ولی به جای اعتراض می خواین با یادآوری مضرات سیگار به راه راست هدایتش کنین اما اون از قصد یا غیرعمد منظورتون رو نمیفهمد و با خنده میگه: «بابام 60 سال سیگار کشیده و هیچ چیزش نشده و خودمم 15 سال سیگار می کشم و از همتون سالم ترم»

بدون این دست اون دست کردن بوی بد دهن و لباسا و زردی غیرقابل تحمل دندون هاش رو به رویش بیارین تا خنده روی لباش بخشکد. اون که سیگار رو ترک نمی کنه ولی دست کم دل شما خنک می شه.

2- می خوام غذا سفارش بدم، چیزی می خورین؟

امروزه گرفتاریای شغلی دیگه فرصتی واسه افراد باقی نمی ذارن تا مثل گذشته زمان زیادی رو واسه آشپزی صرف کنن؛ زن و مرد به طور مساوی کار می کنن و خسته و کوفته به خونه برمی گردن و در بیشتر اوقات فرصت کافی واسه درست کردن غذا ندارن.

پس اولین راه حل زنگ زدن به یه فست فود و سفارش دادن غذا یا مصرف سوسیس و کالباسه. در اداره ها و سازمانا هم همین شرایط حاکمه؛ بالابودن حجم کار، مدیریت ناجور زمان که همیشه باعث عقب افتادن کارا می شه، از دست دادن ناهار اداره به دلیل طولانی شدن جلسه، پایین بودن کیفیت غذاهای بوفه یا غذاخوری بعضی از سازمانا و… باعث می شن تا کارمندان مجبور شن شکمشون رو با یه همبرگر یا ساندویچ در حالی که بازم پشت میز کارشون نشسته ان سیر کنن.

تصور نمی کنیم احتیاجی به گفتن مشکلات فست فودها باشه چون به احتمال خیلی زیاد همه رو خودتون حفظ هستین و اگه اتفاقا نیستین کافیه چند شماره از همین نشریه خودمون رو بخونین تا حساب کار دستتون بیاد.

3- درست بشینم؟ مگه نشستن من چشه!

افراد شاغل دست کم هشت ساعت از وقتشون رو سر کار می گذرونن؛ شوخی کردیم 16 ساعت از وقتشون رو سر کار می گذرونن، فکر کردین شیفت دوم رو یادمون رفته؟ فرقی نمی کنه چه کاره هستین اگه حواستون به شکل نشستن، ایستادن یا راه رفتنتون نباشه ممکنه آسیبای جدی به بدنتون وارد کنین.

کارشناسان ارتوپد می گن بیشتر از 75 درصد از مردان گرفتار به مشکلات دیسک کمر در مهرهای L5 و S1 هستن و ممکنه تا مشکل جدی ایجاد نشه از اون باخبر هم نشن. دلیل اصلی این مشکل رعایت نکردن نکات ایمنی هنگام بلندکردن اجسام سنگین یا عادتای نادرست نشستن و ایستادنه.

هم اینکه آدمایی که کارشون با رایانه س معمولا هنگام کار کردن به طور کامل غرق در کار می شون دو علاوه بر اینکه ساعتای طولانی یه جا می شینن، به وضعیت قرارگرفتن بدنشون روی صندلی هم توجه نمی کنن که خود این موضوع می تونه در درازمدت باعث آسیبای جدی به مهرهای گردن و کمر و هم اینکه مچ دست شه.

کارشناسان پیشنهاد می کنن بیشتر از 30 دقیقه یه جا نشینین و حتما پس از این مدت از جای خود بلند شید و پنج دقیقه راه برید یا حرکتای کششی انجام بدین.

4- به جای ناهار این قدر هله هوله نخور

بعضی وقتا وقتی با مشکلی مواجه میشیم لولین راه حلی رو که به ذهنمون می رسه اجرا می کنیم؛ مثلا وقتی خونواده با مشکل مالی رو به رو می شه، پدر خونواده خرید یه هفته نامه هزار تومانی رو ممنوع می کنه؛ در حالی که چراغ حیاط در زمستون و تابستون از ساعت هفت غروب تا هشت صبح روشنه.

در مورد ناهار هم همین طوره؛ وقتی که گرفتاریم و کارامون عقب افتاده، ناهار نمی خوریم تا مثلا رد وقت صرفه جویی کنیم؛ درحالی که خود ناهار خوردن به طور کل یه ربع هم طول نمی کشه. این کار به سلامتتون آسیب جدی وارد می کنه چون آدمایی که ناهار نمی خورن مجبور می شن واسه رفع گرسنگی به مصرف شکلای جور واجور تنقلات، کیک، کلوچه، شیرینی و… روی بیارن که به گفته کارشناسان اینا با اینکه ممکنه در اول انرژی موردنیاز بدن رو تامین کنن اما مصرف زیادتر از اندازه اونا مشکلات جدی به دنبال داره که از اون جمله میشه به خستگی، اضافه وزن (که خود عامل خیلی از مریضی هاست)، افسردگی و… اشاره کرد.

5- وقت ندارم سرم رو بخارونم، تو می گی برو دکتر

خطرناک ترین اشتباه مربوط به سلامتی که آدما به بهونه گرفتاریای شغلی مرتکب می شن ندیده گرفتن علائم و نشونه های مریضی و نبود مراجعه به موقع به دکتر و انجام ندادن چکاپای هرساله س.

خیلی از افراد تا مشکلی براتون پیش نیاد حتی فکر مراجعه به دکتر هم به ذهنشون خطور نمی کنه و حتی بعضی از اونا پس از بروز اولین نشونه های مریضی هم حاضر به این کار نیستن. خیلیا دلیل این موضوع رو گرفتاریای شغلی میگن اما کارشناسان فکر می کنن این موضوع تنها یه بهونه س و بیشتر مواقع به دلیل ناآگاهی ادما از علائم بیماریا و یا جدی نگرفتن اوناس.

 با این وجود دلیلش هرچه باشه، نتیجه اش عالی نیس. مراجعه نکردن به موقع به دلیل گرفتاریای شغلی منطقیه؟ در حالی که ممکنه دیگه فرصتی واسه کارکردن نداشته باشیم.

6-من دیر می یام، تو فریزر غذا هست گرم کن بخور

امروز قورمه سبزی درست کنم یا قیمه؟ در روزگار نه خیلی قدیم سوالای مشابه این رو خانمای خونه هنگام صبح از اعضای خونواده می پرسیدن و پس از رای گیری وقتی که اونا سر کار بودن، با خیال راحت ناهار و شام اون روز رو درست می کردن اما امروز همین سوال رو یکی از اعضای خونواده در حالی که بسته های غذای آماده رو از فریزر درمی آورد از بقیه می پرسد و تنها پس از دو دقیقه غذایی که با دستگاه مایکروویو گرم شده آماده سرو شدنه.

راستش قصد نداریم حسرت گذشته رو بخورمی اما این دلیل نمی شه که هر روز غذاهای آماده فریز شده و کنسروی بخوریم. بعضیا تصور می کنن فقط فست فودها ضرر دارن و غذاهای آماده کنسرو شده بی ضررند چون هرچه باشه در آخر غذاهای ایرونی خودمونه اما کارشناسان با رد این باور اخطار میدن که مصرف افراطی و غیر اصولی این نوع غذاها باعث افزایش احتمال سکته قلبی می شه.

دلیل اصلی اونم اندازه سدیم موجود در غذاهای کنسرو شده که می تونه بسیار زیادتر از اندازه مجاز باشه؛ دوز زیادتر از اندازه سدیم می تونه منتهی به بالارفتن فشارخون حتی در سنین پایین شه.

7- خواب ندارم که، همه کارهام مونده

بعضی وقتا مجبور شده ایم با یه بغل پرونده به خونه بیاییم و پس از خوردن یه شام نصفه و نیمه تا پاسی از شب مشغول کار شیم تا بلکه بتونیم کارا رو سر موقع تحویل بدیم.

درسته که داشتن رییس یا کارفرمای سختگیر بد دردسریه اما این دلیل نمی شه که از خوابتون بزنین. به چه دلیل؟ کارشناسان می گن اگه کمبود خواب به عادت تبدیل شه سلامتتون رو در خطر جدی قرار میده چون پژوهشا نشون دادن کمبود خواب می تونه باعث مشکل قوای ذهانی و کاهش حافظه کوتاه مدت و درازمدت، سرعت عکس العمل، توانایی تمرکز، تحلیل ریاضیات، خلاقیت، جهت یابی و یادگیری شه.

دو عامل کاهش زمان خواب به مدت پنج تا شش ساعت واسه چند روز متوالی و کمبود قبلی خواب، این اثرات منفی رو شدید شدن می کنن چون ردپای محرومیت از خواب رو میشه در شکلای جور واجور مریضی های جسمی – از فشار خون بالا گرفته تا چاقی – جست و جو کرد. آدمایی که کم می خوابن و همیشه از بی خوابی رنج می برن، نه فقط خودشون بلکه بقیه رو در خطر جدی قرار میدن.

8- ورزش بکنم؟ بی خیال بابا، دارم می میرم از خستگی

کافیه نگاهی به صفحه های سلامت روزنامه ها، هفته نامه، ماهنامه ها و خلاصه هر رسانه نوشتاری ممکن بندازین یا 10 دقیقه تلویزیون تماشا کنین یا به برنامه های رادیو گوش بدین تا با این جمله نخ نما و خسته کننده مواجه شید که: «هر روز 30 دقیقه ورزش کنین چون ورزش کردن باعث فلان می شه و واسه بهمون چیز خوبه و…» راستش خودمون هم از گفتن و نوشتن این جمله ها خسته شدهی ایم چون بعیده کسی این موضوع رو ندونه اما یه سوال مهم؛ پس به چه دلیل هنوز افراد روزش روزانه رو ندیده می گیرن؟ پژوهشا نشون دادن درصد بالایی از افراد شاغل خستگی به وجود اومده به وسیله کار روزانه رو دلیل اصلی ورزش نکردنشان گفتن.

کارشناسان می گن 30 تا 40 دقیقه ورزش روزانه دست کم سه روز در هفته باعث تقویت سیستم ایمنی، افزایش مقاومت بدن در برابر عوامل استرس زا و جلوگیری از بروز سکته های قلبی و مغزی می شه. پس اگه شما فرد خیلی گرفتاری هستین نه فقط نباید ورزش رو ترک کنین بلکه باید اونو جزو برنامه جدانشدنی زندگی تون بذارین. ای وای ببخشین باز حرف تکراری زدیم؟ یعنی از امروز دیگه ورزش روزانه رو شروع می کنین؟

9- چایی رو ول کنم آب بخورم آخه

یکی از بزرگ ترین اشتباهایی که بیشتر شاغلان، به خصوص کارمندان مرتکب می شن اینه که سرکار هر نوع نوشیدنی از چای گرفته تا آبمیوه و… رو مصرف می کنن اما لب به آب نمی زنن. خیلی از افراد دلیل اصلی نوشیدن زیادتر از اندازه چای یا قهوه در سر کار رو فرصتی واسه رفع خستگی عنوان می کنن نه حتما رفع تشنگی. این عادت به نظر خیلی از کارشناسان یه اشتباه مهلکه چون بدنمون رو از فواید آب محروم می کنیم.

البته برخلاف یه باور قدیمی همه افراد نیاز به مصرف هشت لیوان آب در روز ندارن اما دست کم باید پنج تا شش لیوان آب بنوشن چون آب باعث تامین انرژی بدن، تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از سردرد و دردهای عضلانی می شه. پس علاوه بر اینکه نه فقط از امروز حتما یه پارچ آب خنک رو روی میزتون بذارین بلکه اگه رییس یا همکارتون گفت: «اگه آب دستته بذار زمین و بیا جلسه» گوش نکنین و لیوان آب رو تا انتها سر بکشین چون واقعا کی دلش می خواد وسط یه جلسه کسل کننده، تازه سردرد هم بگیره؟

10- میوه و سبزی که جای ناهار رو نمی گیرن

اخم نکنین؛ اصلا قصد نداریم واسه چندهزارمین بار از فواید میوه ها و سبزیجات بگیم؛ فقط می خوایم به این نکته اشاره کنیم که راستش هنوز متوجه نشده ایم که گرفتاری و پرمشغلگی به چه دلیل باعث کاهش مصرف میوه ها و سبزیجات شده؛ در حالی که باید عکس این قضیه باشه چون هم در دسترس ترن و هم راحت تر مصرف می شن؛ مثلا وقتی گرفتاریم و مثلا فرصت خوردن یه صبحونه کامل رو نداریم به چه دلیل به جای اون یه عدد موز یا سیب نمی خوریم؟

اصلا آخرین باری که سوپ سبزیجات درست کردین کی بوده؟ غذایی که هم مقوی و ساده س! و هم می تونین از واسه ناهار فردا هم خیالتون باشه و وقتی همکارانتون می پرسن: «غذا چی سفارش می دی؟» لبخند بزنین و بگید: «مرسی، من غذا آوردم.»

راستش دیدیم نمی شه هیچ حرفی از فواید میوه ها و سبزیجات نزنیم؛ پس اگه اجازه می دید فقط یه این نکته اشاره کنیم که این اجناس بهترین، کام کالری ترین و خالص ترین منابع انرژی هستن که مصرف اونا باعث می شه در طول روز و هنگام کار در بهترین شرایط بدنی و ذهنی باشین و کارکرد بالاتری داشته باشین. راستی لازانیای سبزیجات هم خوشمزه س نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *