10 اشتباه متداول در تناسب اندام | تغذیه سالم

10 اشتباه عادی در تناسب اندام

افتادن در دام بسیار ساده س!: یکی از همراهان ورزشی شما نکته ای درباره تمرینات بدنی میگه و شما اونو واسه چند نفر دیگه که می شناسین، بازگو می کنین. یه روز وقتی شما در باشگاه مشغول تمرین هستین، دوباره اونو از دهن کس دیگه ای می شنوین و مطمئن میشین که قضیه صحت داره.

اما کارشناسان می گن که در دنیای تناسب اندام، باورهای غلط بسیاری هست که ممکنه مانعی بر سر راه ورزش کردن باشن. بعضی از این باورها مضر نیستن اما خیلیای دیگه می تونن مضر باشن. اونا می تونن باعث شن که تمرینات ورزشی خنثی شن و به نتیجه ای که هدف کاره نرسند و یا حتی ممکنه به ایجاد بعضی از آسیبای ورزشی منجر شن.

دلیل اینکه این باورها جون می گیرن، اینه که عکس العمل بدن هر کدوم از ما نسبت به حرکات ورزشی تا حدودی فرق داره. به خاطر همین کاری که واسه یه نفر مناسبه، ممکنه واسه نفر دیگه مناسب نباشه.

در این وضعیت بعضی وقتا شما چاره ای ندارین ورزشای مناسب واسه خودتون رو پیدا کنین؛ حرکاتی که به درد شرایط شما می خوره.

به گفته کارشناسان، بعضی از این باورهای غلط درباره تناسب اندام باید کنار گذاشته شه. هر چی سریع تر این کار انجام شه، بهتره.

واسه پیدا کردن راه سالم تر، متناسب تر با سلامت و لذت بخش تر، بعضی از این باورها رو با هم تقدیم حضوتون می کنیم:

1- دویدن روی تردمیل در مقایسه با دویدن روی آسفالت یا پیاده روی، فشار کمتری بر زانو وارد می کنه.

دویدن، یکی از حرکات ورزشی فوق العاده س اما ممکنه زانو رو تحت فشار بذاره چون نیروی وزن بدن شما هستش که به مفاصل فشار وارد می کنه و این نیرو ثابته. فرقی نمی کنه که شما روی تردمیل بدوید یا روی آسفالت و پیاده رو.

بهترین روش واسه کاهش فشار بر زانو اینه که شما ورزشای متنوعی بکنین. اگه شما دویدن رو با بقیه فعالیتای ورزشی قلبی همراه کنین (به طور مثال کار روی دوچرخه ثابت) می تونین فشار رو روی زانوا کم کنین و چند سال توانایی دویدن رو حفظ کنین.

2- انجام دراز نشست یا کار با ماشین ورزش شکمی باعث می شه از شر چربیای شکم خلاص شید.

هر ایده برآمده از رویاهای شبونه رو باور نکنین.

وسایل دراز و نشست ممکنه به شما در تقویت عضلات قسمت میانی کمک کنه و در کل ترکیب بهتری در اندام شما به وجود آورد. واسه اینکه بتونین عضلات شکم خود رو ببینین، باید حرکاتی رو انجام بدین که درصد چربی کل بدن رو کم کنه. اگه شما موفق به انجام این کار نشید، عضلات شکمی خود رو نمی تونین ببینین.

اما دراز و نشست و نرمشای شکمی می تونن شکم بزرگ شما رو کوچیک کنن. کارشناسان می گن خیر، شما نمی تونین فقط چربی قسمتایی رو که انتخاب می کنین، بسوزونین. پس دراز و نشست فقط شما رو به هدف کاهش وزن در اون ناحیه مورد نظر نمیرسونه. شما واسه سوزوندن چربی باید برنامه ورزشی شامل دو صورت نرمشای قلبی و تمرینات قدرتی رو با هم ترکیب کنین. این ترکیب حرکات به کاهش چربی در تموم بدن کمک می کنه که قسمت مورد نظر شمام جزیی از این کله.

3- ورزشای آیروبیک سوخت و ساز شما رو چند ساعت بعد از تموم شدن ورزش در سطح بالا نگه می داره.

این عبارت تا حدودی درسته اما مقدار کالری مصرف شده شاید به اون میزانی که شما فکر می کنین، نیس.

کارشناسان می گن با اینکه سرعت سوخت و ساز شما پس از این حرکات تا حدودی زیاد می شه اما این مقدار از نظر آماری دارای ارزش خاص ای نیس. واقعا این نرمشا تنها 20 کالری در روز بیشتر از مقدار عادی اون مصرف می کنه.

با اینکه بعد از ورزشای قدرتی مقدار خیلی کمی سوخت و ساز بدن بالا میره اما این مقدار هم قابل توجه نیس. پس زیاده روی این مصرف کالری حساب نکنین.

4- ورزش یکی از فعالیتای عالی واسه کاهش وزنه.

با اینکه ورزش واسه افزایش ظرفیت تنفسی ریه ها، تونوسیته عضلات و حتی کمک به برطرف کردن فشارهای اضافیه اما واقعیت تعجب آور اینه تا وقتی که شما تو یه روز چند ساعت شنا نکنین، ممکنه به کاهش وزن شما کمک نکنه.

چون حالت شناوری بدن شما رو محاصره می کنه، شما نمی تونین به همون شدتی کار کنین که می گن فعالیت در استخر آب گرم برابر دویدنه. هم اینکه خیلی معموله که شما وقتی که از آب بیرون میاید، احساس گرسنگی زیادی کنین. همین موضوع ممکنه، باعث شه شما زیادتر از اندازه عادی بخورین. پس حفظ رژیم غذایی براتون سخت تر می شه.

5- یوگا به بهتر شدن تموم شکلای جور واجور دردهای پشت کمک می کنه.

واقعیت اینه که یوگا به کاهش دردهای ناحیه پشت کمک می کنه اما این مورد شامل شکلای جور واجور این دردها نمی شه.

اگه دردهای شما مربوط به عضلات قسمت پشتی بدن باشه، کششای یوگا و بعضی از حرکات اون می تونه کمک کننده باشه. هم اینکه یوگا در تقویت قدرت ذهنی موثره؛ دلیلی که در خیلی از آدما به رفع دردهای ناحیه پشت می کنه. اگه درد ناحیه پشت مربوط به عوامل دیگه باشه (مشکلاتی مثل التهاب یا در رفتگی دیسک) یوگا نه فقط نمی تونه در کاهش درد اثر داشته باشه بلکه در بعضی موارد حتی ممکنه به شما آسیب رسونده و باعث شه که دردها شدت هم پیدا کنن.

اگه شما به این دردها گرفتار هستین، واسه انتخاب حرکات ورزشی حتما با دکتر خود مشورت کنین.

6- اگه حرکات ورزشی عرق شما رو درنیاورد، شدت حرکات کافی نبوده.

عرق کردن همیشه نشونه وارد شدن فشار نیس، بلکه روشیه که بدن واسه خنک کردن خود استفاده می کنه.

ممکنه شما مقدار قابل توجه ای انرژی استفاده کنین بدون اینکه عرق کرده باشین. به طور مثال، پیاده روی با حرکات ساده کاهش وزن رو امتحان کنین.

7- هنگام ورزش وقتی که هنوز احساس می کنین حال شما خوبه، نشون میده که به اندازه کافی حرکات رو انجام نداده اید.

یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که مردم در شروع یا برگشت به یه برنامه ورزشی دچار اون می شن، اینه که میخوان به سرعت بیشترین حد شدتی رو که می تونن در حرکات خود بسازن. دلیل اون اینه که ما هنگام ورزش احساس می کنیم حالمون خوبه.

درواقع شما فقط یکی دو روز بعد احساس می کنین که به حد زیاده روی و بیشتر از توان خود ورزش کردین.

اینکه چقدر شما در بین انجام حرکات احساس راحتی و خوبی می کنین، مهم نیس. شما اصلا نباید حجم فعالیت قبلی خود رو دو برابر کنین. اگه در همون زمان مشکلی احساس نکنین، وقتی که مشکلات رو احساس کنین ممکنه دوباره ورزش کردن رو کنار بذارین.

8-ماشینای ورزشی راه ایمن تری واسه ورزش کردن هستن چون تموم مدت شما می تونین به روش درست با اون کار کنین.

با اینکه ممکنه یه ماشین ورزشی به طور خودکار بدن شما رو در وضعیت درست بذاره و شما تموم حرکات رو به درستی انجام بدین اما این اتفاق وقتی میفته که ماشین واسه وزن و قد شما به درستی تنظیم شده باشه.

در این مورد شما به یه مربی یا کسی که تشخیص بده کدوم وضعیت ماشین متناسب با شرایط شماس، نیاز دارین. وگرنه احتمال اینکه شما اشتباهاتی در شکل و انجام حرکت داشته باشین و هم در برابر آسیبایی قرار بگیرین که احتمال اونا هنگام انجام حرکات بدون هیچ وسیله ای یا با وسایلی که واسه همه اوزان استفاده می شن، هست.

9- اگه می خواین به فواید حاصل از انجام حرکات ورزشی دست پیدا کنین، باید اون قدر ورزش کنین تا احساس درد داشته باشین.

از بین تموم شایعه های بالا، تموم کارشناسان هم عقیده ان که باور «درد نداشتن مساوی بی فایده بودن» به صورت بالقوه مضرات زیادی رو بوجود میاره.

ممکنه شما یکی دو روز بعد از انجام حرکات، دچار کوفتگی باشین اما این موضوع به طور کامل با احساس درد هنگام انجام حرکات فرق داره. یه فعالیت واسه تناسب اندام به هنگام انجام شدن نباید آزار دهنده باشه. اگه شما هنگام اجرای حرکتی احساس درد می کنین یا حرکت رو اشتباه انجام می دید و یا اینکه آسیب داشتین، کارشناسان حرکات ورزشی همراه با درد رو اصلا پیشنهاد نمی کنن. اونا پیشنهاد می کنن در اینجور شرایطی اگه احساس درد داشتین، حرکت رو متوقف کنین، کمی استراحت کنین و ببینین درد برطرف می شه یا خیر. اگه برطرف نشد یا اینکه دوباره شروع شد یا اینکه با شروع حرکات، زیاد شد حتما به دکتر مراجعه کنین.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

  • مطالب در رابطه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *