10 اشتباه رایج در مورد دیابت | بیماری

 

 

از اونجا که درمان دیابت دارای ابعاد بزرگی بوده و تغییرات بزرگی رو در روش زندگی فرد گرفتار می خواد به طبع بایدا و نبایدای زیادی رو واسه افراد دیابتی بوجود میاره که ممکنه گاه ها" غیر کارشناسی بوده و تنها اثرشون ایجاد تصویری اشتباه و ناخوشایند از این مریضی تو ذهن مبتلایان باشه. اینجا به 10 اشتباه و سوء تفاهم رایجی که در مورد این مریضی هست اشاره کرده و اونا رو با هم اصلاح می کنیم:

اشتباه اول: قوانین زیادی باید در برنامه غذایی دیابتیا اعمال شه.

اگه دیابت دارین وعده های غذایی تون نیاز به برنامه ریزی دارن. اما اصول کلی این برنامه ریزی بسیار ساده س!. پیروی از رژیم دیابتی به این معناست که انتخاب غذاها طوری با فعالیت بدنی و داروهای مصرفی تون هماهنگ شه که قند خونتون تا حد ممکن نزدیک به مقدار نرمال حفظ شه. با این وجود نیاز هست که در غذاهای مصرفی تون تغییراتی بدین؟ شاید؛ اما شاید" نه به اون مقدار که انتظارش رو داشتین!

اشتباه دوم: کربوهیدراتها واسه دیابتیا مضرند.

واقعا کربوهیدراتها واسه دیابتیا مفیدن! کربوهیدراتها، پایه یه رژیم دیابتی سالم یا بهتر بگیم هر نوع برنامه غذایی سالمی رو تشکیل میدن. کربوهیدراتها بیشترین اثر رو روی قند خون دارن به خاطر همین در صورت دچار شدن به دیابت نیاز به کنترل مقدار اونا در برنامه غذاییه. نکته قابل توجه در مورد کربوهیدراتها انتخاب اون نوع غذاهاییه که مواد مغذی بیشتری رو به بدن می رسونن مثل به کار گیری غلات کامل، میوه ها و کربوهیدراتهای پر فیبر و…

اشتباه سوم: واسه دیابتیا پروتئینا از کربوهیدراتها مفیدترند.

به دلیل این که کربوهیدراتها بسیار سریعتر روی قند خون اثر می ذارن شاید" دیابتیا تمایل دارن که پروتئینا رو جایگزینشان کنن. اما مصرف پروتئینا به مقدار زیاد، می تونه منتهی به ایجاد مشکلاتی واسه دیابتیا شه. مهمترین اشکال این کار اینه که خیلی از غذاهای غنی از پروتئین مثل گوشت ممکنه از چربیای اشباع هم انباشته باشن که خوردن مقدار زیاد این چربیا خطر بیماریای قلبی عروقی رو بالا میبرن. در رژیم دیابتیا پروتئینا باید تقریبا" 15 تا 20 درصد کل کالری روزانه محاسبه شن.

اشتباه چهارم: دیابتیا می تونن داروهای خود رو طوری تنظیم کنن که غذاهای مصرفی شون خنثی شه.

اگه واسه کنترل دیابتتان انسولین می گیرین شاید" آموخته اید که چیجوری اندازه و نوع اونو با مقدار غذای مصرفی تون هماهنگ کنین؛ اما کار به این معنی نیس که می تونین هر مقدار که خواستین غذا بخورین و واسه ثبات قند خونتون داروی بیشتری استفاده کنین. اگه از شکلای جور واجور دیگه داروهای دیابت استفاده می کنین تلاش نکنین که دز مصرفی تون رو با تغییرات مقدار کربوهیدرات غذای تون هماهنگ کنین مگه این که این مهارت رو از پزشکتون آموخته باشین. بیشتر داروهای دیابت وقتی بهترین اثر رو دارن که همیشه" به وسیله دکتر تنظیم و هدایت شن.

اشتباه پنجم: اگه دیابت دارین باید از غذاهای مورد علاقه تون دست بکشین.

· راه های جفت و جور و آماده سازی غذاهای مورد علاقه خود رو تغییر داده و سالمتر کنین.

· غذاهای ناسالمی که معمولا" همراه غذاهای مورد علاقه تون مصرف می کنین رو سالم سازی کنین.

· اندازه و مقدار مصرف غذاهای مورد علاقه تون رو کم کنین.

· از غذاهای مورد علاقه تون به عنوان جایزه واسه دنبال کردن برنامه غذایی تون استفاده کنین.

اشتباه ششم: اگه دیابت دارین باید از مصرف دسرها بیخیال شین.

غلطه! راه های مختلفی واسه گنجانیدن دسرها در برنامه غذایی دیابتیا و سالم تر سرو کردن اونا هست. مثلا:

· از شیرین کننده های مصنوعی در جفت و جور دسرها استفاده کنین.

· بخشی از دسر رو خط بزنین. مثلا از 2 اسکوپ بستنی یکی رو خط بزنین. یا دسرتون رو با دوستتون سهیم شید.

· بعضی وقتا از دسرها به عنوان جایزه پیگیری رژیم استفاده کنین.

· دسرها رو مغذی تر و کم کالری تر جفت و جور کنین. مثلا از فرآورده های جفت و جور شده از غلات کامل، ماست، میوه های تازه و آبمیوهای خونگی و … استفاده کنین. خیلی وقتها بدون قربونی شدن طعم و قوام میشه از مقدار شکر کمتری در جفت و جور دسرها استفاده کرد.

· به جای به کار گیری بستنیای معمولی یا پای و کیک صنعتی از شکلای جور واجور بستنیای خاص دیابتیا و کیکهای خونگی با درصد شکر پایین تر استفاده کنین.

اشتباه هفتم: شیرین کننده های مصنوعی واسه مبتلایان به دیابت خطرناکه.

شیرین کننده های مصنوعی بسیار شیرین تر از برابر مقدار قند معمولی هستن و پس استفاده بسیار کمتر از اونا همون مقدار طعم شیرینی رو در غذا بوجود میاره و به خاطر همین به نسبت قندها به کار گیری اونا کالری غذا رو هم کاهش میدن. انجمن دیابت امریکا به کار گیری شیرین کننده های مصنوعی زیر رو مجاز اعلام کرده:

· ساخارین

· آسپارتام

· اسسولفام پتاسیم

· سوکرالوز(اسپلندا)

اشتباه هشتم: واسه دیابتیا به کار گیری غذاهای خاص دیابتیا لازم و ضروریست.

چیزی به عنوان رژیم دیابتی وجود نداره. غذاهایی که واسه مبتلایان به دیابت مناسبند واسه دیگر اعضای خونواده هم انتخابای خوبی و سالمی شمرده می شن و معمولا" احتیاجی به آماده کردن غذای خاصی واسه دیابتیا نیس. فرق بین رژیم فرد دیابتی با برنامه عادی خونواده در اینه که باید روی چیزایی که می خورید کنترل دقیقتری داشته باشین. یعنی مقدار کل کالری مصرفی، مقدار و نوع کربوهیدراتها، چربیا و پروتئین رو در نظر داشته باشین.

اشتباه نهم: خوردن قند زیاد باعث دیابت می شه.

دلیل ایجاد دیابت به طور کامل" شناخته نشده. چیزی که میدونیم اینه که بعید به نظر می رسه خوردن قند زیاد دلیل مستقیم ایجاد دیابت باشه. یافته ها نشون میدن که دیابت وقتی ایجاد می شه که چیزی در کارکرد بدن در تبدیل غذا به انرژی مشکل بسازه. واسه فهم این مطلب باید بدونین که بدن شما بیشتر غذایی رو که مصرف می کنین به واحدای گلوکز که یه جور قند لازم سلولهای شماس می شکنه. هورمونی به نام انسولین که به وسیله پانکراس تولید می شه به سلولهای بدن کمک می کنه که از گلوکز به عنوان سوخت استفاده کنن. در این جا به شایع ترین علل دیابت و چیزی که تحقیقات درباره علتشون نشون داده می پردازیم:

دیابت نوع 1: وقتی اتفاق میفته که پانکراس توانایی ساختن انسولین رو نداشته باشه. بدون انسولین قند در رگهای خونی تون انباشته می شه. افراد گرفتار به این نوع دیابت باید انسولین دریافت کنن تا قند به درون سلولها راه پیدا کنه.تحقیقات نشون میدن که یه جور مشکل در سیستم ایمنی دلیل این نوع دیابته.

دیابت نوع 2: وقتی اتفاق میفته که یا پانکراس نتونه به حد کافی انسولین بسازه یا انسولین تولید شده در بدن کارکرد به درد بخور بودن نداشته باشه. (یا ممکنه هر دو اتفاق با هم بیفته) داشتن اضافه وزن بدن رو مستعد این نوع دیابت می کنه

دیابت بارداری: این نوع دیابت خاص دوران بارداریه. در این نوع دیابت تغییرات هورمونی دوران بارداری از کارکرد بهینه انسولین جلوگیری می کنه. بیشتر مبتلایان به دیابت بارداری نیاز به دریافت انسولین دارن. شاید" این شرایط بعد از تولد نوزاد بهبود پیدا میکنه.

اشتباه دهم: غذاهای رژیمی واسه دیابتیا بهترین انتخابند.

فقط به دلیل این که غذایی برچسب رژیمی خورده به این معنی نیس که واسه دیابتیا انتخاب بهتریه. واقعا، غذاهای رژیمی گرانتر بوده و نسبت به غذاهای عادی غیر رژیمی مزیتی واسه سلامتی ندارن. موقع انتخاب غذاها برچسب اونا رو به دقت بخونین تا مواد تشکیل دهنده و محتوای کالری اونو آزمایش کنین. واسه این کار می تونین از دکتر دیابت یا رژیم شناستان کمک بگیرین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *