10 اشتباه رایج درباره غذاها | تغذیه سالم

10 اشتباه عادی درباره غذاها

همیشه در مورد تغذیه سالم، اشتباهات و سوءتفاهمای زیادی وجود داشته و داره؛ طوری که گاه دونستن این که تغذیه سالم چیه، کار سختی می شه. بعضی از این سوء تفاهما به قرار زیره.

غذاهای سالم یعنی غذاهای کم چرب

خیلی از افراد فکر می کنن غذاهای سالم یعنی غذاهای خیلی کم چرب؛ اما این تصور اشتباهه. اول اینکهً، خیلی از غذاهای کم چرب، غذاهای سالمی نیستن. مثلاً اگه ماست کم چرب، اسنکا و غذاهای آماده پر از نمک، قند و بعضی افزودنیای دیگه باشن، با وجود کم چرب بودن، بسیار ضرر دارن. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین تموم چربیا مثل هم نیستن و بعضی از اونا واقعاً واسه بدن ما مفیدن؛ مثلاً چربیای تک اشباعی موجود در آووکادو، روغن زیتون و آجیلا واسه کاهش وزن، سلامت قلب و کاهش کلسترول بدن هستن. هنگام مقایسه غذاها با همدیگه، بهتره اول به نوع چربی موجود در اونا و اینکه چقدر ارزش غذایی دارن، فکر کنین و بعد به مقدار چربی موجود در اونا.

 

هر چی طبیعی تر، سالم تر

اینکه هر چی غذا طبیعی تر باشه، سالم تره، غلطه. همین غذاهای طبیعی هم نباید از قند، نمک و چربیای اشباع شده انباشته باشن. خوردن غذاهای طبیعی در حد امکان پیشنهاد می شه؛ اما هنگام به کار گیری اونا هم مواد تشکیل دهنده شون رو چک کنین تا مطمئن شید به همون اندازه که به نظر می رسن، سالم هستن یا خیر.

 

سیب زمینیا بهترین انتخاب

با تأکیدی که این روزا بر خوردن بیشتر میوه ها و سبزیجات می شه، بیشتر مردم فکر می کنن یکی از بهترین انتخابا در این مورد سیب زمینیه؛ در حالی که چیپسا از همین سیب زمینی جفت و جور می شن و اصلا مصرف اونا پیشنهاد نمی شه. بله سیب زمینی بهترین انتخاب نیس. با اینکه پر از فیبر، ویتامینای B و پتاسیم هستش، اونو جزء غذاهای پرنشاسته می دونن، نه میوه های بسیار سالم. واسه اینکه به رژیم غذایی خود سبزیجات بیشتری اضافه کنین، بهتره به جای سیب زمینی پخته معمولی از سیب زمینی شیرین استفاده کنین.

 

میوه های تازه؛ تنها گزینه

حالا خوبیش اینه روشای دیگری هم واسه مصرف میوه ها و بهره مندی از خواص اونا هست. در حالی که مصرف میوه های تازه شدیدا پیشنهاد می شه (چون که هم باعث احساس سیری و هم تأمین سلامت بیشتر می شن)، می تونین از اونا به صورتای دیگه هم استفاده کنین؛ مثل آب میوه ها، میوه های خشک، میوه های فریز شده، کنسروی و حتی دسرهای میوه.

خیلی از مردم به اشتباه فکر می کنن که شکر قهوه ای هم مثل برنج قهوه ای

و نون قهوه ای سالم تر از نوع سفید اون هستش؛ اما این تصور به طور کاملً اشتباهه

درسته که این مواد نمی تونن جای غذا و میوه های تازه رو بگیرن و زیاده روی در مصرف اونا حتی می تونه باعث چاقی و خطرات دیگه شه، اما خیلی از ویتامینا و املاح لازم بدن رو تأمین می کنن. پس می تونین در وقتی که دسترسی به میوه تازه ندارین و یا منع مصرف از میوه های معمولی رو دارین، به صورت منطقی از اونا استفاده کنین.

 

گیاه خواران دچار کمبود پروتئین می شن

یکی از شایع ترین سوء تفاهما در مورد افراد گیاه خوار اینه که در برنامه غذایی اونا به اندازه کافی پروتئین وجود نداره. یکی از دلایل این طرز فکر اینه که بدن واسه حفظ سلامت خود نیاز به پروتئین زیاد داره؛ اما تحقیقات نشون میدن که مصرف پروتئین به مقدار زیاد واسه سلامتی مضره و در واقع رژیم گیاه خواری به خاطر داشتن این ویژگی اثر زیادی در افزایش طول عمر و حفظ سلامت داره. دومین دلیل این سوء تفاهم اینه که مردم گوشت رو مهم ترین

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *