10 اشتباه رایج درباره رژیم دیابتی | رژیم غذایی

چند تا نکته مهم درباره رژیم غذایی در دیابت

دیابت یکی از بیماریای طولانی شایع مخصوصا در عصر حاضره. کنترل دیابت نیازمند تغییرات اصولی در روش زندگی از جمله تغذیه و فعالیت بدنیه. با همه اینا افراد دیابتی می تونن زندگی طبیعی داشته و خیلی راحت مریضی خود رو کنترل کنن. در ادامه به 10 اشتباه عادی درباره این مریضی می پردازیم.

اشتباه اول: قوانین زیاد و سختی باید واسه برنامه غذایی دیابتیا در نظر گرفته شه

اگه دیابت دارین وعده های غذایی تون نیاز به برنامه ریزی دارن. اما اصول کلی این برنامه ریزی بسیار ساده س!. پیروی از رژیم دیابتی به این معناست که انتخاب غذاها طوری با فعالیت بدنی و داروهای مصرفی تون هماهنگ شه که قند خونتون تا حد ممکن نزدیک به مقدار طبیعی حفظ شه. ممکنه لازم باشه در نوع غذاها هم تغییراتی بسازین اما این تغییرات اونقدر نیستن که موجب نگرانی شما شن.

اشتباه دوم: کربوهیدراتا واسه دیابتیا ضرر دارن

واقعا کربوهیدراتها واسه دیابتیا مفیدن. کربوهیدراتها، پایه یه رژیم دیابتی سالم یا بهتر بگیم هر نوع برنامه غذایی سالمی رو تشکیل میدن. کربوهیدراتها بیشترین اثر رو روی قند خون دارن به خاطر همین در صورت دچار شدن به دیابت نیاز به کنترل مقدار اونا در برنامه غذاییه. نکته قابل توجه در مورد کربوهیدراتها انتخاب نوع اوناس مثل به کار گیری غلات کامل و سبوس دار، میوه ها و کربوهیدراتای پر فیبر.

اشتباه سوم: واسه دیابتیا پروتئینا از کربوهیدراتا مفیدترند

به دلیل این که کربوهیدراتها بسیار سریعتر روی قند خون اثر می ذارن شاید دیابتیا تمایل دارن که پروتئینا رو جایگزینشان کنن. اما مصرف پروتئینا به مقدار زیاد، می تونه منتهی به ایجاد مشکلاتی واسه دیابتیا شه. مهمترین اشکال این کار اینه که خیلی از غذاهای غنی از پروتئین مثل گوشت ممکنه از چربیای اشباع هم انباشته باشن که خوردن مقدار زیاد این چربیا خطر بیماریای قلبی عروقی رو بالا میبرن. در رژیم دیابتی پروتئینا باید 15 تا 20 درصد کل کالری روزانه محاسبه شن.

اشتباه چهارم: دیابتیا می تونن داروهای خود رو طوری تنظیم کنن که هر غذایی میخوان بخورند

اگه واسه کنترل دیابتتان انسولین می گیرین  آموخته اید که چیجوری اندازه و نوع اونو با مقدار غذای مصرفی تون هماهنگ کنین، اما این کار به این معنی نیس که می تونین هر مقدار که خواستین غذا بخورین و واسه حفط قند خونتون داروی بیشتری استفاده کنین. اگه از شکلای جور واجور دیگه داروهای دیابت استفاده می کنین تلاش نکنین که دوز مصرفی تون رو با تغییرات مقدار کربوهیدرات غذای تون هماهنگ کنین مگه این که این مهارت رو از پزشکتون آموخته باشین.

اشتباه پنجم: اگه دیابت دارین باید غذاهای مورد علاقه تون رو از یاد ببرین

در صورت دچار شدن به دیابت هیچ احتیاجی به دست کشیدن از غذاهای مورد علاقه تون نیس. با کمی تغییرات و سالم سازی روشای آماده سازی می تونین غذای مورد علاقه تون رو هم بخورین. در این مورد می تونین با متخصص تغذیه مشورت کنین.

اشتباه ششم: اگه دیابت دارین دسرها واسه شما ممنوع هستن

همیشه اینطوری نیس. در این مورد هم با تغییراتی می تونین دسر رو در رژیم غذایی خود داشته باشین. مثلا میشه از شیرین کننده های مصنوعی استفاده کرد.

اشتباه هفتم: شیرین کننده های مصنوعی واسه مبتلایان به دیابت خطرناکه

استفاده نامحدود از شیرین کننده های مصنوعی واسه دیابتیا و حتی افراد غیر دیابتی مجاز نیس اما در مقادیر مجاز می تونین از اونا استفاده کنین.

اشتباه هشتم: مبتلایان به دیابت باید از غذاهای خاص دیابتیا استفاده کنن

چیزی به عنوان غذای دیابتی وجود نداره. غذاهایی که واسه مبتلایان به دیابت مناسبند واسه دیگر اعضای خونواده هم انتخابای خوب و سالمی شمرده می شن و معمولا احتیاجی به آماده کردن غذای خاصی واسه دیابتیا نیس. فرق بین رژیم فرد دیابتی با برنامه عادی خونواده در اینه که باید روی چیزایی که می خورید کنترل دقیقتری داشته باشین. یعنی مقدار کل کالری مصرفی، مقدار و نوع کربوهیدراتها، چربیا و پروتئین رو در نظر داشته باشین.

اشتباه نهم: خوردن قند زیاد باعث دیابت می شه

بدن ما غذایی رو که مصرف می کنیم به واحدای گلوکز که قند لازم سلولهاست می شکنه. هورمون انسولین که به وسیله پانکراس ترشح می شه به سلولای بدن کمک می کنه که از گلوکز به عنوان سوخت استفاده کنن. هرگونه مشکل در این راه موجب افزایش غیر طبیعی قندخون و دیابت می شه. مریضی دیابت شکلای جور واجور مختلفی داره:

دیابت نوع 1: وقتی اتفاق میفته که پانکراس توانایی ساختن انسولین رو نداشته باشه. بدون انسولین قند در خون انباشته می شه. افراد گرفتار به این نوع دیابت باید انسولین دریافت کنن تا قند به درون سلولها راه پیدا کنه. تحقیقات نشون میدن که یه جور مشکل در سیستم ایمنی دلیل این نوع دیابته.

دیابت نوع 2: وقتی اتفاق میفته که یا پانکراس نتونه به حد کافی انسولین بسازه یا انسولین تولید شده در بدن کارایی نداشته باشه و یا هر دو. اضافه وزن، چاقی، پرخوری و بی تحرکی از دلیلای دچار شدن به این نوع دیابت هستن.

دیابت بارداری: این نوع دیابت خاص دوران بارداریه. در این نوع دیابت تغییرات هورمونی دوران بارداری از کارکرد درست انسولین جلوگیری می کنه. بیشتر مبتلایان به دیابت بارداری نیاز به دریافت انسولین دارن. معمولا این شرایط بعد از تولد نوزاد بهبود پیدا میکنه.

اشتباه دهم: غذاهای رژیمی واسه دیابتیا بهترین انتخابند

فقط به دلیل این که غذایی برچسب رژیمی خورده به این معنی نیس که واسه دیابتیا انتخاب بهتریه. موقع انتخاب غذاها برچسب اونا رو به دقت بخونین تا مواد تشکیل دهنده و محتوای کالری اونو بررسی کنین. واسه انتخاب نوع غذا می تونین از متخصص تغذیه کمک بگیرین.

.

منبع :gahar.ir

این نوشته در دسته‌بندی نشده فرستاده شده.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *